Vezérlés csere – ha elszáll az idő az autó felett…

Van az úgy, hogy valamit már nem lehet egyszerű kenőanyagokkal, vagy egy sima szíj cseréjével megúszni. Egyszerűen minden autó életében eljön az a pillanat, amikor azt mondja egy-egy fontos rész a kocsiban, hogy márpedig ezt teljes egészében ki kell cserélni. Ez sok mindennel előfordulhat, betörhet a szélvédő, vagy történhez akármi, de van az úgy, hogy a Vezérlés csere ideje is eljön. Előbb, vagy utóbb, de eljön. És akkor nincs mit tenni, csak simán fel kell keresni az autószerelőnket és megtenni mindent, hogy újra működjön az autó.

Egy kandalló igazi örök darab. Azért mondjuk így, mert ami tíz-húsz-harminc évet elzakatol, arra könnyen mondjuk azt, hogy ez bizony örökké működik. Pedig egyáltalán nem erről van szó, csak arról, hogy tisztességes időtartamra tervezték. De egy kandallónak is eljöhet a törés az életében, amikor valami meghibásodik, elöregedik benne és ezáltal cseréssé válik valamelyik fontos része, vagy akár az egész berendezés maga. Az autóknál is gyakran ez a helyzet. Van ugyanis olyan szituáció is, amikor már nincs értelme rákölteni a javítás költségét, mert egyszerűen nem térül meg (maximum eszmeileg) a ráköltött összeg.

Vezérlés csere. Akinek már volt, pontosan tudja, milyen, akinek még nem volt, azt pedig óva intik tőle. Ez alapvetően egy egyszerű és hétköznapi történet volna, ha lehetne preventív jelleggel foglalkozni vele. Azonban az a helyzet legtöbbször, hogy csak akkor tűnik fel, hogy foglalkozni kéne ezzel a dologgal, amikor már nem megy miatta az autó.

A legfőbb nehézséget az okozza, hogy a Vezérlés csere időpontja nem egyértelműen behatárolható. Tehát nem lehet szűk intervallumokhoz kötni, mert nagyon sok tényező befolyásolja, hogy végül hány ezer kilométernél mondja be az unalmast a rendszer. A metaautoszerviz.hu oldalon számos okosságot lehet a témában olvasni.

Először is, nagyban meghatározza a csereperiódust, hogy milyen hajtásról van szó. Ha szíjas vezérlésről van szó, akkor valahol hatvanezer és százhúszezer közé lehet taksálni azt a pillanatot, amikor a vezérlés cseréje esedékessé válik. Ha viszont ezzel szemben láncos a vezérlés, akkor teljesen más a helyzet, mert ez az érték akár háromszázezerre is megnőhet. Vannak persze olyan ökölszabályok, amelyek azért segíteni tudnak a jó úton tartani minket. Ilyen például az, hogyha szíjas vezérlésről van szó, akkor érdemes 5 évente beiktatni a cserét. Ezzel jó eséllyel elébe mehetünk minden kellemetlen élménynek. Egy másik hasznos gondolat, hogy az autó típusától is nagyban függ, hogy milyen csereperiódussal érdemes számolni. Éppen ezért hasznos lehet mindenek előtt egy szerelővel konzultálni, aki már jó eséllyel sok hasonló esetet látott, így meg tudja becsülni, hogy mi a különbség az egyes típusok között a vezérlés tönkremenetelét illetően.

A Méta Autószerviz honlapján nemcsak ezek a hasznos tanácsok vannak fenn, hanem azt is elmondják, hogy hogyan is zajlik pontosan a Vezérlés csere, na meg hogy mennyibe kerül mindez. Én erre pontosat nem tudok mondani, de ha felmentek a honlapra, ott lesznek az aktuális árak. A lényeg talán annyi, hogy jobban jártok azzal, ha előre kicseréltetitek, minthogy elszakadjon a szíj vagy a lánc, és ez olyan károkat okozzon a motortérben, aminek a javítása jóval többet kóstál majd. Szóval érdemes résen lenni és követni, hogy mikor válik valóban esedékessé a Vezérlés csere. Ha pedig bizonytalanok vagytok mindebben, akkor is tudom ajánlani, hogy csörögjetek rá a Méta Autószervizre, hiszen ha valahol, akkor itt tudják, hogy mikor is kell vinni az autót ezeknek az alkatrészeknek a cseréjére.